Antics camins i actuals

Disposem d’un mapa de l’any 1914 on es poden veure els antics camins que utilitzaven els miners per anar a la feina cada dia. Hem fet una comparació entre aquests camins i els camins actuals per comprovar si coincidien en alguns casos.

Les dues pistes que actualment actuen com a arteries al Catllaràs, la pista que surt de Falgars i circumda tota la serralada, passant pel Xalet, el Prat Gespador, el coll de la Ceba, Vallfogona i altres i la que es coneix com Carretera Vella a Falgars, en aquells anys no existien, ja que apareixen en la dècada dels 40.

Ara bé, comparats tots dos mapes, es pot comprovar que la major part dels camins, amb lleugeres variacions, ja existien llavors.

Mapa de l’any 1914

Mapa dels camins actuals

Mapa que presenta els dos mapes superposats

Els camins vermells corresponen als camins antics i els negres als actuals.

“Camino de Cortielles”. (PRC-11)

El Camí de Cortielles  fins a la zona de la cova coincideix amb el PRC-11. A partir de la cova de la Mare de Déu de Falgars, no fa com el PR, que puja a Falgars, sinó que continua, se suposa que cap a la Solana de Cortielles, i segurament deuria arribar fins a Cerdanyola o empalmar amb un altre camí que permetria d’arribar fins en aquesta localitat.

“Camino del Castell de l’Areny” (1a part: GR-4 “Camí dels graus”; 2a part: PRC-11)

Aquest camí coincideix amb el GR-4 el tros que va de la Pobla fins a Falgars pels graus. Al mapa de camins antics veiem que a partir de Falgars el camí es divideix en tres:  el de sota és la continuació del Camí del Castell de l’Areny. El del mig és el camí de Fontanals, que coincideix amb el camí que va cap al camp de l’Ermità, actualment inclòs en la pista del Catllaràs. El de més amunt s’anomena Camí de Falgars, i deuria ser aproximadament el que actualment va cap a la collada Sobirana, i després també a Cerdanyola..

El camí del Castell de l’Areny continua per sota dels altres dos, que va cap al començament del Rigatell, en la zona on diversos recs coincideixen per donar naixement al riu. Aquest punt actualment el coneixem com la Canalassa. En realitat, aquest camí del Castell de l’Areny és el camí de Vallfogona, que és la continuació del PRC-11 que havíem deixat en el Camí de Cortielles. Més endavant hi ha una nova bifurcació, un dels braços de la qual sembla dirigir-se cap al camp de l’Ermità, mentre que l’altre, segurament encara el camí principal, sembla continuar cap al Pla de l’Orri i Fontanals. Com el seu nom indica devia ser el camí que connectava amb el Castell de l’Areny.

“Camino de Callaràs” (1a part: carretera vella; 2a part, corriol cap a Serrat Pinós i Estació del Cable)

Aquest camí comença fent el mateix dibuix que la carretera vella actual a Falgars, si bé, quan s’arriba al corriol que s’enfila cap a la mina Serrat Pinós, no continua el traçat de la carretera vella (que llavors no existia),  i segueix el mateix corriol que porta a la mina Serrat Pinós i posteriorment a l’Estació Superior del Cable i segurament fins a la zona del Xalet. Després el camí s’uneix al camí a Ardericó, per llocs que actualment deuen constituir la pista que duu al refugi

“Camino de Ardericó” (PRC-52)

Aquest camí sembla ser el que actualment va per Serra Pigota, coincidint amb el que ara és el PRC-52  per acabar confluint allà on ara hi ha la pista que duu al refugi d’Ardericó.

“Camino de Arderiu” (Camí a Junyent fins a Arderiu; camí Pas de la Barra)

Aquest camí va seguint el rec de Junyent, que després se subdivideix en dos, un que es dirigeix cap a Montclús, pel que ara diem el pas de la barra, i un segon, que pujant trenca cap a la dreta i va cap a Arderiu. Tots dos camins actualment existeixen tal com es pot veure al mapa de camins actuals.