“L’Empalme” – Estació Inferior del Telefèric

Situació:

Venint per la C-16, arribats a Guardiola de Berguedà, cal agafar la carretera B-402 fins passat el km. 8. També es pot venir per la C-17, per Ripoll, i després la N-152 i la GI-401 i la B-402 fins a la Pobla. Continuar direcció Guardiola, a 2 km de la Pobla.

Coordenades:

N42.24131° E1.96513°

Rutes que hi passen:

MR14

Descripció

El punt axial de tota l’explotació minera era l’Estació-Apartador o Estació Inferior del Telefèric-Apartador (“L’Empalme”), punt on es feia el transbordament de tot el carbó que venia del Catllaràs, i des d’on es portava cap a la fàbrica del Clot del Moro.

L’Estació Inferior del Telefèric, estació del tren del ciment la Pobla-Apartador, era coneguda popularment com “l’Empalme”. Era una de les estacions importants del recorregut per la «seva condició d’estació de transbordament, primer amb el telefèric de les mines del Catllaràs (que provenia de l’Estació Superior del Telefèric, “El Cable”), i més tard amb el transport per carretera.

Aquesta condició de punt d’enllaç la convertia en un punt axial de tot l’entramat. El carbó que baixava del Catllaràs, arribava per l’aeri fins aquí, des d’on s’enviava a la fàbrica a Clot del Moro. En l’actual estació del turístic Tren del Ciment, a l’entrada de la Pobla, darrere de l’edifici actual encara es poden observar les restes de les antigues edificacions.

La següent cita la trobem a Salmeron (1): Era l’estació inferior del Telefèric General, el més llarg de tots, i columna axial de tot l’engranatge. Tenia una longitud de 2.013 m, i salvava un desnivell de 444 m i connectava les mines amb el ferrocarril Guardiola-Castellar de N’Hug. Era un telefèric del tipus bicable (un cable carril i un cable tractor), els cables descansaven sobre torres metàl·liques de diferent alçària i el material mòbil estava format per unes desenes de vagonetes metàl·liques del clàssic tipus bolcador i que disposaven a la part superior d’un truck de dues rodes. El telefèric funcionava segons el tipus automotor, ja que les vagonetes que baixaven plenes feien pujar les buides, si bé la velocitat de marxa era controlada per un empleat per mitjà d’un fre de cinta sobre el volant d’una de les dues estacions que tenia la línia.

La seva ubicació era en l’estació del F.C. Guardiola-Castellar (837 m altitud) i tenia unes àmplies tremuges que emmgatzemaven el carbó fins al seu transbord als vagons del ferrocarril.

Aquest telefèric va ser construït per la firma belga Carstens i Fabian i fou lliurat a Asland el juny del 1906, encara que no començaria a prestar servei fins a mitjans del 1907, ja que la seva construcció es va veure dificultada pels forts temporals de neu i vent d’aquell hivern, els més durs en diverses dècades a la comarca, que fins i tot durant el mes de desembre de 1906 van arribar a destruir una bona part de les instal·lacions construïdes. El telefèrc va tenir un cost total de 231.715 pessetes.

La línia va transportar carbó durant prop de dues dècades, encara que també va transportar fusta, especialment durant els períodes en què no s’extreia carbó de les mines.

Imatge actual de l’antiga Estació Inferior del Telefèric. Al fons, (darreres els edificis de l’estació) es poden veure les columnes del telefèric.
En aquesta segona foto es veuen més clarament les columnes que hi ha darrere l’edifici.

BIBLIOGRAFIA

1 SALMERON, Carles. Els trens del Berguedà. Els trens de Catalana-14B, pàg. 256