Ruta 11 – Mina Serrat Pinós, Estació del Cable, Xalet (MR11)

Dades de la ruta

Recorregut de la ruta 11

Ruta Circular. Aquesta ruta comença a la Pobla

Punts de l’inventari pels que passa:

Descripció de la ruta

Inici:
A la plaça de l’Ajuntament de la Pobla de Lillet
Distància:
7 km
Altures:
– Màxima: 1343(Est. superior)
– Mínima: 840 (Est. inferior)
Desnivell:
Estació del Cable: N 42.22531° E 1.96970°
Aigua:
A la Pobla

Croquis del recorregut, distàncies i altures
Altituds:
Mina Serrat Pinós: 1070 m
Estació del Cable: 1280 m

Descripció de la ruta

Sortim de la plaça de l’Ajuntament. Travessem el riu pel pont de l’Ajuntament, i quan el carrer que seguim fa un gir cap a la dreta, l’abandonem per prendre un corriol que comença a la nostra esquerra, pel damunt d’un mur, que segueix el GR-4, i com a tal té senyals blancs i vermells. El seguim tot aquest primer tram.

Sempre seguint les marques del GR deixem a la dreta El Tinar, una mica abans d’arribar a un pal indicador.

km. 0,91. Just aquí tenim la intersecció del GR amb el començament del PRC-11, que és un estret corriol que surt a la  nostra dreta que ens duria a la Cova de la Mare de Déu de Falgars, sender que no seguim, sinó que continuem recte cap amunt, pel GR.

km. 1,39. Assolim el 1r grau. En aquest punt deixem el GR i prenem un sender que neix a l’esquerra, camí que també està senyalitzat amb una línia groga, i que pertany a la xarxa de camins del Consell Comarcal del Berguedà.

km. 1,78. Travessem el Rigatell per una palanca de fusta, i seguim el nostre camí, ara amb el Rigatell a la nostra dreta.

km. 2,26 Trobem la carretera vella a Falgars, que creuem, per continuar el nostre camí just a l’altra banda de la pista, per una mena de sender costerut, no massa fressat i de pendent pronunciat. Cal seguir les indicacions del track. Al llarg del camí trobem restes dels pilars del telefèric.

km. 2,79 Finalment arribem a la mina de Serrat Pinós (o l’Artiga de Capdevila), a una altitud de 1153 m i de  coordenades N 42.22806° E 1.96794°.

A partir d’aquest moment iniciem l’ascensió a l’Estació Superior del Telefèric. Durant l’ascensió es troben restes dels suports del telefèric

km. 3,36 Arribem a la dita Estació, o com se la coneix popularment l’Estació del Cable. Hem pujat 210 m, des del 1070 de la mina Serrat Pinós, fins als 1280 de l’Estació, en una distància de 528 m, amb un pendent molt pronunciat. De la instal·lació antiga només queden restes, en molt mal estat.

Després del darrer edifici, una mica enllà, es pot trobar la bocamina del Cable (mina Nova Antònia)

Per continuar el camí hem de tirar enrere, just davant del primer edifici, on trobarem que el sender continua a mà esquerra, sempre seguint les marques grogues. Travessarem un petit túnel excavat a la roca, després del qual ens espera un curt pendent en ziga-zaga.

km. 3,58 Arribem a la pista que ve del Santuari de Falgars i va en direcció a Prat Xispador i al Coll de la Ceba. La seguim fins al punt quilomètric 3,96, on la deixem per anar a buscar el PRC-52, el qual prendrem per un breu espai de temps. Aquí, hi ha l’opció de desviar-nos un moment, i just en arribar al pal indicador, seguir el corriol que puja a la dreta del camí, per poder veure el Xalet del Catllaràs. Tot seguit, retrocedirem per on hem vingut, i seguirem el camí que tenim marcat al track.

Gorg de la Llaona

Tant si hem anat a visitar el Xalet com si no, continuem la pista per anar a buscar el Gorg de la Llaona, aproximadament pel km. 4,2. La senda que porta, si és que se li pot dir així, està molt perduda.

km. 4,87 Gorg de la Llaona i no lleona (llaona, etimològicament derivat de llacuna, per tant no fa referència a cap lleona, que és com comunament s’anomena el lloc).

Aquest gorg és una sorgència tipus “bullidor” la qual dóna lloc a una petita bassa envoltada de bosc al peu del collet Roig, just al contacte de les argiles garumnianes amb les calcàries cretàciques. (1)

A partir d’aquest punt, seguim un petit corriol amb senyals blaus i vermells, molt desgastats pel temps, però que encara es poden veure si un s’hi fixa prou.

km. 5,09 El corriol arriba al sender que puja des de la Pobla, que no és sinó el PRC-52 que ja ha havíem seguit abans, durant un tram del recorregut.

km. 5,55 Intersecció. El camí es bifurca en dos. El de la dreta continua cap al Castell de la Vila (o Castell de Vila), i posteriorment a la Rotonda de Sant Miquel i al Monestir de Santa Maria, mentre que el de l’esquerra duu a la costa de l’Agoit. Nosaltres seguirem aquest segon, que ens durà ja definitivament a la Pobla.

(1) Isabel Benet: LES MINES DE CARBÓ DEL CATLLARÀS (III): sector “del Castell”