Ruta 18 – Recorregut per l’entorn miner del Catllaràs (MR-18)

Dades de la ruta

Recorregut de la ruta 18

Ruta circular. Inici i final de ruta al Xalet del Catllaràs

Punts de l’inventari pels que passa:

Descripció de la ruta


Inici:
Punt MP8 (consulteu el MAPA pista que ve de Falgars i duu al Coll de la Ceba, on es poden consultar tots els punts de les diferents rutes)
Distància:
7,4 km
Altures:
– Màxima: 1565
– Mínima: 1265
Desnivell:
300 m (467 m acumulat)
Temps:
3 h
Dificultat:
Moderat
Coordenades:
Xalet: N42.22407° E1.97151°
Estació del Cable: N42.22522° E1.96958°
Mina del Cable: N42.22494° E1.96809°
Conjunt del Teixó: N42.21943° E1.95943°
Mina del Moreno: N 42.21685° E 1.95774°
Mina de la Fontfreda: N42.21829° E1.96048°
Pou del Moreno: N 42.21487° E 1.95818°
Joc de Pilota: N42.21357° E1.96177°
Mina Arderiu: N42.22080° E1.97188°
Tremuja vora el xalet: N42.22339° E1.97268°

Aigua:
A la font de Falgars i a la font de Prat Gespador

Croquis del recorregut, distàncies i altures
Altituds:
Xalet: 1427 m
Estació del Cable: 1253 m
Mina del Cable: 1254 m
Conjunt del Teixó: 1305 m
Mina del Moreno: 1408 m
Mina de la Fontfreda: 1417
Pou del Moreno: 1506 m
Joc de Pilota: 1590 m
Mina Arderiu: 1507 m
Tremuja vora el xalet: 1365

Descripció de la ruta

Iniciem el camí al Xalet del Catllaràs. Cal arribar amb cotxe fins al punt MP8 del MAPA de les pistes del Catllaràs. Un cop aparcat el cotxe, comencem a caminar cap avall, en cerca de l’Estació del Cable, km. 0,61.

Deixem de seguir per un moment la senda per visitar la mina del Cable, uns 25 m enllà.

Tornem enrera, passem per un túnel excavat a la roca, i per un estret i pendent corriol arribem a la pista per on hem arribat en cotxe.

Al km 1,57 deixem aquesta pista i prenem una senda, a l’esquerra de la pista, que ens ha de portar al sender que s’enfila cap a la mina i casa del Teixó, km. 2,56. A la dreta encara es conserven les restes d’un mur.

A la dreta de la bocamina del Teixó, a uns 150 m trobem un conjunt de restes d’edificacions, entre les quals destaca una columna, com es pot veure a la dreta de la foto dessota, que podria ser la base del telefèric que es va construir l’any 1910.

km. 2,88 – Travessem el rec i comencem l’ascensió seguint el rec que tenim a la nostra esquerra. Trobem un altre conjunt de restes, entre les quals destaca el que podria haver estat un polvorí.

Km. 3,06. Punt en el que tornem a travessar el rec, que ara ens queda a la dreta. A partir d’aquest moment l’ascensió es fa molt més exigent i cal pujar fent ziga-zagues, si el que volem és facilitar-nos l’ascens.

km. 3,19. Finalment arribem a un corriol, que és el PRC-11, ja molt més planer, que de seguida ens porta al davant de la bocamina del Moreno. Km. 3,22

Seguim el PR fins que sentim un soroll d’aigua, que no és sinó el rec de la Font Freda, que en el km. 3,54 travessem una petita mullera, que hem de procurar no trepitjar, ja que les mulleres són espais protegits, per anar a trobar la mina de la Font Freda o del Bac del Calet, km. 3,71.

Reculem de nou fins al rec, i recuperem el camí del PR que ens portarà fins al Pou del Moreno, km. 4,24. Només passar el pou del Moreno a la nostra esquerra deixem la Pleta de les Vaques, també una mullera.

Restes del pou del Moreno (a la dreta la xemeneia, a l’esquerra un petit promontori que és el pou.

Continuem de nou el camí que ens porta a una altra mullera, la del Prat Gespador, aquesta molt més gran, i també protegida, ja que conté una gran diversitat d’espècies vegetals, la major part vulnerables i algunes en perill d’extinció. Km. 4,63

Arribem ara a la pista que ve de Falgars. La seguim un tros fins al punt quilomètric 4,79 on la deixem i prenem un corriol (que és el PRC-52, amb marques grogues i blanques, que ens de dur al Joc de la Pilota, (km. 5,22) on els enginyers anglesos practicaven l’esport de la pilota, en les seves estones d’esbarjo. Actualment ha quedat convertit en una extensa esplanda, quan abans n’era ple d’uns majestuosos roures, dels quals encara queden les soques a terra. Del seu antic esplendor encara podem veure a les vores algun faig centenari.

Al fons, a l’esquerra del nostre camí, s’alça (encara que a la foto no es veu) la Rocablanca o Roc de la Mare de Déu, que es pot provar de pujar, si se’n té, de ganes, tot i que el track no ho contempla.

Travessem tot el Joc de Pilota, i a l’altre extrem seguim un corriol, que continua mostrant les marques del PRC-52. Si seguíssim el PR ens portaria a la Devesa Jussana, però nosaltres continuarem recte, encara que al camí apareix el senyal d’una creu barrant-nos el pas. No farem cas i seguirem aquest corriol, al final del qual trobem la mina d’Arderiu, km. 6,59.

En aquest punt recuperem la pista, i ens dirigim al km. 6,88 on podem veure el que queda d’una tremuja, per on s’abocava el carbó. Encara, al cingle, es poden veure els murs costaners de la tremuja.

I ja tan sols ens resta tornar al Xalet i acabar la caminada.